Blog

Magnesium: hoe merk je dat je een tekort hebt & wat kun je eraan doen?

Iedereen heeft wel eens van het mineraal magnesium gehoord. Het staat voornamelijk bekend om de positieve invloed die het heeft op stress en op de spieren. Waarom is dat? En heb jij ook een tekort? 

Wat doet magnesium in je lichaam?

Magnesium is betrokken bij meer dan 300 lichaamsprocessen! Het wordt ook wel het sleutelmineraal of ‘the missing link’ genoemd, omdat het is betrokken bij zoveel processen. Elke lichaamscel bevat magnesium en heeft het nodig om te functioneren. In het algemeen zorgt het voor ontspanning van de spieren, bloedvaten en de zenuwen. Het werkt als een rustgever. Ook heeft het een rol in het omzetten van voeding naar energie, vorming van DNA, je methylering, de vorming van botten, je gebit, en nog veel meer. Veel mensen ervaren een toename van de energie en een afname van neerslachtige gevoelens wanneer zij hun magnesiumtekort aanvullen.

Die kans dat jij een tekort hebt is best groot aangezien de meerderheid van de westerse mensen een tekort hebben, zo’n 75%! Dit heeft meerdere oorzaken. Ten eerste is magnesium een mineraal dat we vinden in de bodem. Door voeding te eten die groeit op die mineraalrijke bodem, eet je dus magnesium. Echter is onze bodem niet meer wat het geweest is. Door de hoge productie is de bodem verarmt en gebruik van o.a. kunstmest helpt niet bepaald mee. 

Als voorbeeld: honderd jaar geleden bevatte een appel met schil ongeveer 29 mg magnesium, in 1963 werd er een waarde vastgesteld van precies 8 mg en op dit moment is het minder dan 5 mg per appel. Of spinazie: in zeventien jaar tijd is het magnesiumgehalte met 76% afgenomen. 100 gram spinazie bevat gemiddeld nog maar 15 milligram magnesium in plaats van 62 milligram.

Daarnaast slurpt stress van je magnesiumvoorraad, dit geldt voor zowel fysieke als mentale stress. En stress hebben we allemaal in deze drukke wereld, waar we de hele dag door allerlei prikkels binnenkrijgen. Maar ook alcohol, geraffineerde voedingsmiddelen, bepaalde medicijnen, koffie, frisdrank en suiker hebben een afbrekende werking op jouw magnesiumlevel.

We krijgen dus minder binnen & we verbruiken meer. Hallo magnesiumtekort!

Hoe merk je dat je een tekort hebt?

De lijst met kenmerken van een magnesiumtekort is lang. Denk bijvoorbeeld aan: 

– hoofdpijn/migraine

– vermoeidheid

– krampen en stijfheid in spieren

– wakker schrikken omdat je denkt te vallen

– je gespannen voelen

– depressie

– menstruatieklachten als PMS

– slaapproblemen

– overspannenheid

– hyperactiviteit

– trillend ooglid of andere ‘tics’

– koude handen en voeten

– slechte doorbloeding

– duizeligheid

– nervositeit

– onrust

– verminderde concentratie

– hartkloppingen

– misselijkheid

– spastische darm

– angsten

– bloedsuikerspiegel schommelingen

(Waarmee niet gezegd kan worden dat bovenstaande symptomen ook direct betekenen dat je een magnesiumtekort hebt, het zijn echter veelvoorkomende symptomen van een magnesiumtekort.)

Wat kun je doen?

Magnesium eten? Ja, altijd een goed idee. Voeding is de basis. Voeding rijk aan magnesium is o.a.:

Noten, pitten, zaden, (groene) groenten, peulvruchten, volkorenproducten (liefst glutenvrij, denk aan bijv. volkoren rijst), vlees, vis, cacaopoeder, bananen, avocado, kelp en pure chocola: minstens 70% cacao, tarwekiemen, dadels, vijgen, havermout.

Maar voeding is helaas niet voldoende. Voor de industrialisatie was de gemiddelde magnesiuminname tussen de 450-500mg/dag. Door ons huidige eetpatroon & leefstijl is dit in de loop der jaren teruggelopen tot 200-300mg/dag. De Gezondheidsraad adviseert een minimale hoeveelheid van 350mg voor een volwassen persoon. Dit betekent dat magnesiumsuppletie een standaardadvies mag zijn.

Maar welke supplementen kies je?

De ene magnesium is de andere niet. Goedkope drogisterijen verkopen het, maar vermelden vaak niet welke magnesium wordt gebruikt. Wanneer een etiket niet vermeldt welke vorm van magnesium er in zit, dan is dit meestal de goedkope oxide vorm. Magnesiumoxide is een laxeermiddel. Het lichaam neemt bijna niks op van deze vorm en door de laxerende werking verlaten veel nuttige voedingsstoffen het lichaam al voordat het is opgenomen. Probeer deze dus ter vermijden! 

Belangrijk is om op de binding aan magnesium te letten. Daar komen die verschillende namen vandaan. Niet de hoeveelheid, maar de opneembaarheid is bepalend voor goede magnesiumopname. Goede verbindingen zijn: tauraat, malaat, bisglycinaat en in iets mindere mate citraat. 

Welke variant het beste aanslaat verschilt per persoon en hangt af van op welk gebied je wilt werken. Wil je bijvoorbeeld beter slapen, vermoeidheid verminderen en je gemoedstoestand, concentratie en geheugen verbeteren? Dan is biglycinaat een goede keuze. 

Wil je dat het meer op de spieren en energie gevend werkt? Kies dan voor malaat.

Tauraat kan weer goed worden ingezet bij migraine, hormonale disbalans en antistress.

En wist je dat magnesium ook heel goed wordt opgenomen via de huid?

Ik ben daarom ook groot fan van magnesium (voeten)badjes en magnesiumolie. Het wordt niet voor niets het ontspanningsmineraal genoemd. Wij slapen hier altijd beter na een magnesiumbad! Ook voor kids echt een uitkomst. 

Deze magnesiumvlokken en deze magnesiumolie kan ik je aanraden.

Daarnaast slik ik zelf deze magnesium malaat in de ochtend en deze magnesium tauraat in de avond (ontvang 10% korting op je bestelling met code Linda10).

Ik ben benieuwd of je sommige klachten herkent en of je nu extra zin hebt gekregen in pure chocola 🙂


Liefs,
Linda

Hi, ik ben Linda!

Een positieveling en levensgenieter, vól passie voor gezondheid & voeding.
Geboren in Schagen en woon nu met veel plezier met mijn vriend en 2 zoons (2015 en 2017) in een dorpje vlakbij Amersfoort. 

Ik weet hoe het is om weinig energie te hebben en te strugglen met je gezondheid en de vraag hoe je het beste uit je lichaam én je leven kunt halen. Ik weet ook hoe het is om dit gevoel wel weer te hebben!

Mijn bedrijf is opgericht vanuit de overtuiging dat iedereen eenvoudig haar gezondheid, balans en levensgeluk drastisch kan verbeteren. Hoe mooi om te ontdekken hoe dat voor jou werkt! Zodat je ziet dat een fit en energiek lijf én leven ook voor jou mogelijk is! En daar wil ik jou bij helpen.  

Meer info?

NIEUWSBRIEF

Stop me in je inbox! Regelmatig een portie verse inspiratie, toffe leefstijl- & voedingsweetjes en praktische tips.

Meer lezen?

Blog ademhalen afbeelding longen

BLOG