Blog

De zon: vriend of vijand? Welke stoffen in zonnebrand moet je vermijden en wat is wel goed?

Er is veel te doen over zonnebrand. Smeren zou niet goed zijn door alle troep die er in zonnebrand zit. Maar verbranden wil je ook echt niet. Dus wat dan wel? Waar moet je op letten? En wat is nou goede zonnebrand die niet je gezondheid in de war stuurt?

Laat ik beginnen met: de zon is niet je vijand. Zon is gezond! We hebben het nodig! Persoonlijk vind ik dat we nogal verkrampt kunnen doen over zonnen. Hiermee gaan we geheel voorbij aan het belang van regelmatig in de zon zitten. Iedereen zou 15 tot 30 minuten per dag onbeschermd in de zon moeten zitten voor een goede aanmaak van Vitamine D, wat essentieel is voor o.a. een gezond immuunsysteem. Daarnaast is de zon mega belangrijk voor de aanmaak van het slaaphormoon melatonine, het gelukshormoon serotonine, verhoging testosteron, houdt het de huid zuiver, verlaagt de bloeddruk, and so on..

Maar het verbranden van de huid is natuurlijk niet goed voor je. Precies hier komt de angst voor de zon en het massale smeren van zonnebrand vandaan. Maar let goed op welke zonnebrand je pakt. De meeste smeersels bevatten namelijk allerlei rare stoffen.

Als je het rustig opbouwt, beschermt onze huid beschermt zichzelf van nature tegen een sterke UV-straling van de zon door bruin te worden en dikker te worden. Train jezelf. Het is niet bepaald goed voor je om het hele jaar veel binnen te zitten en in de zomer twee weken 10 uur per dag te bakken in de Spaanse zon 🙂 Dit mag je echt opbouwen. 

Hoe doe je dat?

> Pak het gehele jaar voldoende zonnestralen. Bouw het in de lente op in aantal minuten. Bijvoorbeeld eerst 10 minuten, die week erop dan 15 minuten etc.
> Laat je zonnebril liggen, want de bril blokkeert de aanmaak van D. Gebruik deze bijvoorbeeld alleen in de auto, op het water en in de sneeuw.
> Ondersteun je lichaam door gezond te eten (antioxidanten als vitamine C en E en mineralen als Zink en Selenium).
> Vermijd de zon op het heetst van de dag in direct contact (ga onder een parasol liggen).
> En als je toch langer in de zon moet, of voor je kids: gebruik een natuurlijke zonnebrand. 

Waar moet je op letten bij zonnebrand?

Belangrijk is dat zonnebrand niet wordt opgenomen in je lichaam. Je huid is je grootste orgaan. Zonnebrandcrème mag uiteraard niet worden opgenomen in je huid, maar moet op je huid blijven liggen. Effectieve stoffen die op je huid blijven liggen zijn de minerale filters, die meestal zinkoxide en/of titaniumdioxide bevatten. Daarnaast zijn er de zogenaamde chemische filters.

Deze chemische filters zijn hormoonverstoorders die negatieve invloed hebben op o.a. onze voortplantingsorganen, de puberteit vertragen, de vruchtbare cyclus veranderen, het aantal spermacellen verminderen en de schildklierfunctie veranderen. Dit blijkt uit diverse onderzoeken. Endometriose, minder vruchtbaar, schildklierproblemen; de gevolgen van chemische filters op onze hormoonhuishouding zijn groot.

Deze chemische filters wil je dus vermijden. Loop dan ook liever in een grote boog om de volgende ingrediënten heen:

> oxybenzone

> avobenzone

> octisalate

> ethylhexyl salicylate

> octocrylene

> homosalate (ook bekend onder de namen homomenthyl salicylate, HMS, HS; 3,3,5-trimethyl-cyclohexyl-salicylate)

> octinoxate

Ook parabenen kun je beter vermijden. Waarom?

Parabenen zitten in veel producten voor lichaamsverzorging en worden vaak gebruikt als conserveermiddel. Je kunt ze gemakkelijk herkennen op de ingrediëntenlijst, omdat zij altijd het woord parabenen (paraben) in hun naam hebben staan. Parabenen zijn gevaarlijke hormoonverstoorders en worden geassocieerd met onvruchtbaarheid, abnormale ontwikkeling van de testikels, overgewicht, astma, allergieën, goedaardige tumoren en borstkanker.

Klinkt best lekker toch, vitamine A (retinylpalmitaat) toegevoegd aan je zonnebrand? Toch niet.. Deze vorm van vitamine A is schadelijk voor je huid. Als deze vorm van vitamine A in contact komt met UV-licht, dan ontstaan er vrije radicalen die genetische veranderingen teweegbrengen die het risico op kanker verhogen. Dagelijks gebruik van retinylpalmitaat door zwangere vrouwen is ook giftig voor de ontwikkeling van de baby. 

Zijn minerale filters beter?

Minerale zonnefilters zijn gemaakt van zinkoxide en/of titaandioxide, meestal in de vorm van nanodeeltjes. Deze worden een stuk beter worden gewaardeerd dan chemische filters voor wat betreft veiligheid. Zo zouden zinkoxide en titaandioxide een sterke bescherming bieden tegen de zon met slechts weinig problemen voor de gezondheid en ze breken niet af in de zon.

Een puntje van aandacht hierbij zijn echter wel de nanodeeltjes. Zonnebrand met een filter gebaseerd op zinkoxide laat een flinke witte waas achter op je huid. Dat vinden we natuurlijk niet mooi, dus daar probeert de industrie iets op te vinden. En dat is gelukt: fabrikanten verkleinen de grootte van de moleculen, ook wel nanotechnologie genoemd. Nanodeeltjes smeren gemakkelijker uit, waardoor er minder snel een wit laagje achterblijft op je huid. Van nanodeeltjes wordt gezegd dat deze in je huid kunnen binnendringen dat er daardoor negatieve gezondheidseffecten kunnen optreden. Inmiddels zijn er veel bedrijven die adverteren met claims als nano-vrije zinkoxide of nano-vrije titaniumoxide. Naar mijn idee is hier nog niet alles over bekend, en voor mezelf en mijn kids bedenk ik me dan ook: die witte waas is zo erg nog niet 🙂

Wat zijn goede merken?

EarthLine, Green Beautyship, Naifcare, Thank Me Later, Dr. Hauschka en Soleo zijn merken die natuurlijke ingrediënten gebruiken, die ik zelf heb gebruikt en waar ik tevreden over ben. 

Goed om te weten: onder invloed van warmte en zon veranderen stoffen. Van plastic flessen gevuld met water weten we inmiddels wel dat je die niet in de zon moet laten liggen. Hetzelfde geldt hiervoor: zonnebrand in een plastic fles zou je nooit in de zon moeten laten liggen.

Leuk weetje: als je veel in de zon hebt gezeten, verbruikt je lichaam meer van het mineraal magnesium. Voor het opnemen van vitamine D, heeft je lichaam namelijk veel magnesium nodig! Dit verklaart dat moeie en rozige gevoel na een dagje strand. Of je hebt meer last van krampen, trillende oogleden of vallen in je slaap.

Het is dan slim je magnesium voorraad in je cellen weer aan te vullen door magnesium te slikken en/of een magnesium (voeten)badje te nemen. Deze magnesium tauraat of magnesium complex is fijn en goed opneembaar, net als de magnesium olie voor op de huid en magnesium vlokken voor in (voeten)badjes. Deze producten zijn ook allemaal te vinden op mijn favorieten pagina. 

Tot slot: zelf gebruik ik zo min mogelijk zonnebrandcrème. Zonder zonnebrand geniet ik een kwartier tot een half uur optimaal van de zon en krijg ik een gezonde dosis Vitamine D binnen. Daarna ga ik uit de directe zon en bescherm ik mezelf met hoeden en kleding en ik zoek veel de schaduw op.
Als ik toch langdurig mijn huid blootstel aan de zon, omdat ik een terrasje op ga of een heerlijk dagje strand met de kinderen heb, dan gebruik ik uiteraard wel zonnebrandcrème.

Je weet nu waar ik op let bij de keuze ervan.
Hopelijk heb jij hier ook iets aan!

Liefs,
Linda

Hi, ik ben Linda!

Een positieveling en levensgenieter, vól passie voor gezondheid & voeding.
Geboren in Schagen en woon nu met veel plezier met mijn vriend en 2 zoons (2015 en 2017) in een dorpje vlakbij Amersfoort. 

Ik weet hoe het is om weinig energie te hebben en te strugglen met je gezondheid en de vraag hoe je het beste uit je lichaam én je leven kunt halen. Ik weet ook hoe het is om dit gevoel wel weer te hebben!

Mijn bedrijf is opgericht vanuit de overtuiging dat iedereen eenvoudig haar gezondheid, balans en levensgeluk drastisch kan verbeteren. Hoe mooi om te ontdekken hoe dat voor jou werkt! Zodat je ziet dat een fit en energiek lijf én leven ook voor jou mogelijk is! En daar wil ik jou bij helpen.  

Meer info?

NIEUWSBRIEF

Stop me in je inbox! Regelmatig een portie verse inspiratie, toffe leefstijl- & voedingsweetjes en praktische tips.

Meer lezen?

Blog waterfilter afbeelding

BLOG